Flot udgivelse fra en fremragende sangskriver

Jeg hører ofte radio når jeg kører bil. Og jeg har af og til været ude for at lytte til et indslag eller et stykke musik som var så godt at jeg ganske enkelt blev siddende i bilen efter at jeg var kommet frem til bestemmelsesstedet.
Ikke sjældent at det været nogle af Martin Brygmanns fine sange, der har holdt mig fangen. Den smukke fortælling "Rørvig" og den raffinerede pop-noir sang "Beverly Way" er blot eksempler. Der er flere hvor de kommer fra i Brygmanns imponerende katalog.

af Per Wium, musikjournalist

På grund af Martin Brygmanns store produktion af kvalitets-popsange er det egentlig overraskende at "Bates delight" faktisk er hans første solo-album. Men dét er det. Og godt at det kommer nu. Det er nemlig et fremragende album. Tidløst. Og tilmed håndspillet. Brygmann bli'r backet af "Danmarks Underholdningsorkester" (udløber af det Underholdningsorkester, DR lukkede ned for et par år siden) samt rytmegruppe.
Brygmann er dét, man ofte kalder en rigtig god "sangsnedker". Han kan sit håndværk. Gode melodier, iørefaldende og ofte med små overraskende skift og drejninger undervejs. Dejlige harmoni-skift. Brygmann står på skuldrene af navne som Paul McCartney og Elton John. Og han står godt!

Stikord til enkelte af sangene

"Safe and sound"
Med lækker oktav-guitarspil og i det hele taget spændende akkompagnement.

"Sleepwalking"
Her kender vi den gode Brygmann, når han skifter fra vers til B-stykke til C-stykke (som nemlig ikke er et omkvæd).
Virtoust, lækkert og med stort musikalsk overskud.

"Five in the morning"
Lige før der er for meget Gilbert O'Sullivan i verset. Men et minut inde i sangen kommer så eet af disse Brygman-kontrast-afsnit så alt er tilgivet. ALT!

"Me myself and my suitcase"
Med de overraskende harmoniske ryk i verset og med smukke (genreløse) instrumental-passager.

"Strangers" 
Igen: Melodier og harmoniseringer, der gør Brygman til en markant kunstner på den danske musikscene.
Her suppleret med pladens måske mest vellykkede orkester-arrangement.
Fra lige før tre minutter inde og resten af sangen får vi drama, kraft og meget stor skønhed. Det afsnit kommer jeg til at høre mange, mange gange. 

Sangskriver og sanger

Det er ganske naturligt at Martin Brygmann selv synger sine fine sange. Han er en aldeles kompetent sanger med en lys og charmerende klang.
Hvis jeg skulle foreslå en ting til næste udgivelse (som jeg håber på!) og til kommende turné (som jeg glæder mig til!) så er det lidt mere "kant" på leadvokalen. Brygmann synger albummets sange meget ens. Han kan sagtens variere det vokale udtryk lidt mere og kaste sig lidt ud på halvdybt vand. 
Han har jo det åbentlyse talent til det!




Kommentarer